Skönlitteratur om sexualbrott
Syfte: Syftet är att låta elever genom skönlitteratur reflektera kring sexualbrott och utsatthet för brott.
Nivå: Bas, medel och avancerad
Tid 60–120 minuter
Ämne: Religionskunskap, naturkunskap, juridik
Material och förberedelse: Om eleverna ska läsa eller lyssna på digitala böcker behöver de dator eller surfplatta annars behöver de varsin bok. För de avslutande delarna behöver eleverna även dator eller surfplatta om de ska svara på frågorna skriftligt.
Lärarstöd
Om det passar elevgruppen, låt gärna eleverna granska den valda boken med utgångspunkt i övningen Språkets makt som finns under kapitlet Att kommunicera.
Genomför övningen
Tänk på att det finns många böcker inom ämnet. Du kan till exempel be skolans bibliotekarier eller ert lokala bibliotek om tips på lämpliga böcker om du inte tycker någon av nedanstående böcker passar din elevgrupp.
1. Välj ut en bok som du tror kommer passa din elevgrupp om du vill att alla ska läsa/lyssna på samma bok. Du kan även låta eleverna själv välja från listan.
2. Välj om du som lärare ska läsa högt för hela klassen eller om eleverna ska läsa boken på egen hand.
3. Låt eleverna sedan lyssna på eller läsa den valda boken. Att läsa en bok kan även vara en läxa inför lektionen.
4. Låt eleverna svara på frågor om boken. Ta hjälp av frågorna nedan. Eleverna kan även svara på frågorna skriftligen.
Kopiera länken till övningen
Klicka på länken för att den ska kopieras till din clipboard. Övningen blir då enkel att skicka vidare i t.ex. mail eller andra kanaler.
Språkets makt
Om det passar din elevgrupp, låt gärna eleverna granska den valda boken med utgångspunkt i övningen Språkets makt, som finns under kapitlet Att kommunicera.