Privata kroppsdelar
Syfte: Att skapa en diskussion kring olika sexuella handlingar och privata kroppsdelar.
Nivå: Bas
Tid 30–60 minuter
Ämne: Naturkunskap, religion
Material och förberedelse: Skrivare för att skriva ut A4-ark med kroppar till varje elev samt dator och projektor eller smartboard för att kunna visa bild för hela klassen.
Lärarstöd
Sexuella handlingar ska vara frivilliga och kännas bra för alla inblandade. Är det inte frivilligt så är den sexuella handlingen ett brott. Att utföra sexuella handlingar mot en persons vilja är brottsligt. Vilken typ av sexuell handling det handlar om avgör vilket brott som har begåtts.
Om du vill ha ännu mer fördjupad kunskap i olika straffbara sexuella handlingar kan du läsa mer om begreppet sexuell handling i nedanstående proposition på s. 31-15.
Genomför övningen: bas
Tänk på att sexuella handlingar ska vara frivilliga och kännas bra för alla inblandade. Är det inte frivilligt så är den sexuella handlingen ett brott. Vilken typ av sexuell handling det handlar om avgör vilket brott som har begåtts. Försök i den här övningen att skapa en diskussion med eleverna om hur samma sexuella handling i ett sammanhang kan kännas okej men upplevas på motsatt sätt i annat sammanhang. Eller att det är okej för vissa personer att ta på privata och känsliga kroppsdelar men inte för andra.
1. Skriv ut A4 papper med en illustrerad kropp till varje elev. Du kan ladda ner en PDF med illustrerade kroppar nedanför.
2. Låt eleverna sedan fundera vilka delar som de tycker är privata och känsliga på kroppen och be eleverna att markera dessa delar på den illustrerade kroppen.
3. Para sedan ihop eleverna två och två och låt eleverna prata om vilka delar de har markerat.
4. Visa sedan samma bild för hela elevgruppen med till exempel en smartboard eller projektor. Det går även bra att börja med det här steget om det passar elevgruppen bättre.
5. Låt eleverna sedan berätta vilka delar som de har markerat som privata och markera alla delar som eleverna nämner på den gemensamma bilden. Kom ihåg att elevernas uppfattning kan variera.
6. Avsluta övningen med en diskussion. Försök att skapa en diskussion med eleverna om hur samma sexuella handling i ett sammanhang kan kännas okej men upplevas på motsatt sätt i annat sammanhang. Eller att det är okej för vissa personer att ta på privata och känsliga kroppsdelar men inte för andra.
Innan ni avslutar övningen påminn eleverna om att sex och alla andra sexuella handlingar ska vara frivilliga och kännas bra för alla inblandade. Är det inte frivilligt så är den sexuella handlingen ett brott. Skulle inte den sexuella handlingen bedömas som ett sexualbrott så kan det ändå vara ett annat brott.