Gå direkt till
Här finns en beskrivning av hur kapitlet kan kopplas till ämnes- och kursplaner för grundskolan, gymnasieskolan, grundsärskolan och gymnasiesärskolan. Klicka på länkarna nedan för att komma direkt till någon av skolformerna.
Grundskolan (åk 7-9)
Gymnasieskolan
Anpassad grundskola
Anpassad gymnasieskola
Grundskolan (åk 7-9)
Biologi
Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet.
Samhällskunskap
Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
Friheter, rättigheter och skyldigheter i demokratiska samhällen. Dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet, till exempel korruption, våldsbrott, sexualbrott och hedersrelaterat våld och förtryck.
Gymnasieskolan
Naturkunskap 1b
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Privatjuridik
Konstitutionell rätt samt straffrätt och processrätt. En översikt över de svenska grundlagarna och deras förhållande till EU-rätt och internationell rätt. En översikt över regler som rör brott och straff samt det svenska rättegångsväsendet.
Juridiska begrepp och problemlösning i rättsliga sammanhang.
Anpassad grundskola
Kommunikation
Kommunikation i olika sammanhang och miljöer. Kroppsspråk, tecken, tal och andra former för kommunikation. Att uttrycka känslor, avsikter, kunskaper och åsikter på olika sätt samt att tolka andras uttryck.
Möjligheter och risker vid kommunikation i digitala medier.
Naturorienterande ämnen
Några av människans organ och organsystem och deras utseende, placering och funktion.
Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet. Sexuellt överförbara sjukdomar och preventivmedel.
Samhällsorienterande ämnen
Moraliska frågor och livsfrågor utifrån elevernas tankar samt utifrån tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar. Sådana frågor kan till exempel handla om rättvisa, solidaritet, identitet, kärlek och sexualitet.
Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
Vardagsaktiviteter
Vardagliga moraliska frågor och livsfrågor, till exempel gott och ont, normer, jämställdhet och relationer.
Normer och regler i elevens livsmiljöer, däribland i skolan och i digitala miljöer.
Några lagar i Sverige samt konsekvenser av olika typer av kriminalitet, till exempel våldsbrott, sexualbrott och hedersrelaterat våld och förtryck.
Verklighetsuppfattning
Något av människans organsystem. De ingående organens namn, placering och funktion.
Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet. Sexuellt överförbara sjukdomar och preventivmedel.
Anpassad gymnasieskola
Naturkunskap 1
Människokroppens organ och organsystem samt deras uppbyggnad och funktion.
Människors sexualitet, relationer och sexuella hälsa.
Religionskunskap
Etiska ord och begrepp utifrån olika situationer i vardagen och i yrkeslivet.