Vad är en lag?
Syfte: Att ge eleverna möjlighet att reflektera över vad en lag och en regel är och varför vissa regler blir lagar.
Nivå: Bas och medel
Tid 30–60 minuter
Ämne: Religionskunskap, juridik, samhällskunskap
Material och förberedelse: Datorer om övningen görs digitalt. Möblera om klassrummet om övningen görs fysiskt.
Lärarstöd
Regler och lagar finns överallt. Det kan vara svårt att veta vad som skiljer en lag och en regel åt och hur de hänger ihop. I den här övningen får ni möjlighet att tillsammans reflektera över det.
Genomför övningen: bas och medel
1. Utgå från hur mycket eleverna vet om lagar och hur lagar stiftas. Om eleverna behöver mer kunskap om lagar och hur lagar stiftas kan ni börja med att se någon eller några av nedanstående filmer.
2. Gå sedan igenom skillnaderna mellan lagar, regler och normer. Du kan ta hjälp av vårt bildspel nedan.
3. Låt sedan eleverna svara på olika påståenden om vad som är en lag eller en regel. Välj om du vill göra övningen digitalt i Mentimeter eller i klassrummet.
Gör övningen digitalt i Mentimeter
1. Hämta övningen till din Mentimeter.
2. Låt sedan eleverna svara om påståendena är en lag eller regel genom att gå till www.menti.com och skriva in den kod som du hittar i presentationen. Efter att eleverna har svarat visas det om påståendet är en lag eller regel.
3. Ställ följdfrågor för att nyansera påståendena.
4. Avsluta övningen med en diskussion. Ta hjälp av frågorna nedan.
Gör övningen i klassrummet
1. Möblera klassrummet så att stolarna står i en halvcirkel. Be eleverna sätta sig.
2. Läs upp påståendena nedanför och låt eleverna välja om de tror att påståendet är en lag eller en regel. De som tror att påståendet är en lag reser sig upp och de som tror att påståendet är en regel sitter kvar. I stället för att resa sig upp kan eleverna till exempel hålla upp handen eller göra någonting annat som fungerar för alla.
3. Ställ följdfrågor för att nyansera påståendena.
4. Avsluta övningen med en diskussion. Ta hjälp av frågorna nedan.