Tidslinjen
Syfte: Att eleverna ska få kunskap om sexualbrottslagstiftningens historia och vad som har lett fram till den nuvarande lagstiftningen.
Nivå: Medel och avancerad
Tid 30–90 minuter
Ämne: Historia, juridik, samhällskunskap
Material och förberedelse: Övningen görs helst digitalt med hjälp av dator eller surfplatta. Det går även att skriva ut kort som beskriver ändringar i Sveriges lagstiftning och använda dem i klassrummet.
Lärarstöd
Lagar om våldtäkt och andra sexuella övergrepp har funnits länge i Sverige och i takt med att normer och värderingar i samhället utvecklats har också lagstiftningen gjort det. Sedan den 1 juli 2018 har Sverige en sexualbrottslagstiftning som ofta beskrivs som en samtyckeslag. Den nya lagstiftningen bygger på frivillighet. Sex ska vara frivilligt, annars är det ett brott.
Här kan du läsa mer om sexualbrottslagstiftningens historia och utveckling:
Genomför övningen: medel
1. Börja med att se filmen En historisk genomgång om ni inte redan har gjort det.
2. Välj sedan om du vill göra övningen Tidslinjen digitalt eller i klassrummet.
3. Om ni vill göra övningen digitalt, låt eleverna starta Tidslinjen.
Kopiera länken till övningen
Klicka på länken för att den ska kopieras till din clipboard. Övningen blir då enkel att skicka vidare i t.ex. mail eller andra kanaler.
4. Om ni vill göra övningen i klassrummet, gör följande:
-
Gör en tidslinje genom att rita en linje på en whiteboard eller smartboard och skriv ut årtalen 1200, 1864, 1937, 1965, 1984, 1998, 2005, 2013 och 2018. Du kan även skriva ut färdiga årtal.
- Skriv ut kort med händelser som beskriver ändringar i Sveriges sexualbrottslagstiftning.
-
Dela in eleverna i grupper om 2-4 personer.
-
Dela ut samtliga händelser till varje elevgrupp.
-
Låt elevgrupperna diskutera vilken händelse som hör ihop med respektive årtal.
-
Be eleverna placera ut händelserna där de tror de hör hemma på tidslinjen.
-
Berätta för eleverna vilken ordningsföljd som är den rätta.
5. Avsluta med att diskutera skillnader i lagstiftningarna. Låt gärna eleverna först fundera över skillnaderna på egen hand för att sedan diskutera i sina grupper. Avsluta med att diskutera frågan i helklass.
Genomför övningen: avancerad
1. Börja med att se filmen En historisk genomgång om ni inte redan har gjort det.
2. Välj sedan om du vill göra övningen Tidslinjen digitalt eller i klassrummet.
3. Om ni vill göra övningen digitalt, låt eleverna starta Tidslinjen.
Kopiera länken till övningen
Klicka på länken för att den ska kopieras till din clipboard. Övningen blir då enkel att skicka vidare i t.ex. mail eller andra kanaler.
4. Om ni vill göra övningen i klassrummet, gör följande:
-
Gör en tidslinje genom att rita en linje på en whiteboard eller smartboard och skriv ut årtalen 1200, 1864, 1937, 1965, 1984, 1998, 2005, 2013 och 2018. Du kan även skriva ut färdiga årtal.
- Skriv ut kort med händelser som beskriver ändringar i Sveriges sexualbrottslagstiftning.
-
Dela in eleverna i grupper om 2-4 personer.
-
Dela ut samtliga händelser till varje elevgrupp.
-
Låt elevgrupperna diskutera vilken händelse som hör ihop med respektive årtal.
-
Be eleverna placera ut händelserna där de tror de hör hemma på tidslinjen.
-
Berätta för eleverna vilken ordningsföljd som är den rätta.
5. Låt sedan eleverna undersöka och förbereda en redovisning om olika rättsliga händelser genom historien, förslagsvis de på tidslinjen. Till exempel kan eleverna ta hjälp av nedanstående frågor för att förbereda sin redovisning. Du kan kopiera länken och skicka den till dina elever så kommer de direkt till frågorna.
Kopiera länken till övningen
Klicka på länken för att den ska kopieras till din clipboard. Övningen blir då enkel att skicka vidare i t.ex. mail eller andra kanaler.
Övningen kan göras individuellt eller i mindre grupper.
6. Eleverna kan redovisa övningen muntligt inför klassen, skriftligt till läraren eller både och beroende på vad som passar gruppen bäst.