Normer och värderingar
Syfte: Att kartlägga elevernas kännedom om den nya sexualbrottslagstiftningen och vilka normer och värderingar som eleverna har.
Nivå: Medel och avancerad
Tid 30–45 minuter
Ämne: Samhällskunskap, juridik, religionskunskap
Material och förberedelse: Varje elev behöver en egen dator eller surfplatta.
Lärarstöd
Läs gärna igenom resultaten från den attitydundersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Brottsoffermyndigheten. Den undersökningen visar att det finns könsskillnader när det gäller till exempel kunskap om och inställning till sexualbrottslagstiftningen. Resultatet av undersökningen är bra att känna till och använda som underlag vid den avslutande diskussionen.
Under diskussionen är det bra att tänka på att oavsett vad enskilda personer tycker om lagstiftningen är det svensk lag som gäller. Det spelar ingen roll om någon inte tror att lagstiftningen kommer leda till någon förändring eller att någon tycker att lagstiftningen är dålig. Svensk lag gäller för alla oavsett personliga åsikter.
Genomför övningen: medel och avancerad
1. Hämta övningen till din Mentimeter.
2. Låt sedan eleverna svara på frågorna genom att gå till www.menti.com och skriva in den kod som ni hittar i presentationen. Elevernas svar visas sedan anonymt i realtid i din presentation.
3. Gå sedan tillbaka till din Mentimeter och ladda ner sammanställningen av resultatet.
4. Visa resultatet för eleverna och diskutera sedan varför resultatet ser ut som det gör. Vad tror eleverna att det beror på?
5. Visa eleverna sedan resultatet från den attitydundersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Brottsoffermyndigheten.
6. Avsluta övningen med att diskutera undersökningen. Ta hjälp av frågorna nedan.