Klassrumsklimatet
Syfte: Att tillsammans skapa ett klimat i klassrummet där det känns tryggt att diskutera svåra och känsliga ämnen.
Nivå: Bas, medel och avancerad
Tid 30–45 minuter
Ämne: Samhällskunskap, kommunikation
Material och förberedelse: Gemensam tavla eller dator med projektor för att samla upp elevernas regler.
Lärarstöd
I den utbildningen kommer du tillsammans med eleverna att diskutera svåra och känsliga ämnen. Det är därför är viktigt att skapa ett klimat i klassrummet där alla känner sig trygga att prata. I den här övningen kommer ni överens om vilka gemensamma regler ni vill ha i klassrummet under utbildningen. Eftersom ni kommer att diskutera svåra och känsliga ämnen är det också viktigt att du som lärare känner dig bekväm och trygg i din roll under utbildningen.
Om skolan har förhållningsregler kring beteende i klassrummet som eleverna är bekanta med kan du också påminna om dem. Oavsett om sådana regler finns eller inte är det meningsfullt att genomföra övningen för att skapa ett tryggt samtalsklimat.
Genomför övningen
1 Berätta för eleverna att de kommer att diskutera intressanta ämnen som också kan vara svåra och känsliga under den här utbildningen. Därför är det viktigt att skapa ett klimat i klassrummet där det känns tryggt att diskutera. För att skapa ett tryggt klimat ska ni komma överens om gemensamma förhållningsregler som ska gälla under utbildningens gång.
2. Låt gärna eleverna först fundera på egen hand för att sedan diskutera i par. Avsluta med att diskutera i helklass.
3. Samla upp elevernas förslag på regler på ett lämpligt sätt så att alla kan se vad ni kommer överens om. Det kan till exempel ske genom att läraren eller eleverna får skriva på tavlan. Det är bra att se till att i vart fall följande punkter bestäms:
- Att det någon säger under lektionen stannar i rummet.
- Att man inte berättar saker som är för privata inför hela gruppen. Vill någon berätta om något privat kan eleven prata med till exempel läraren eller elevhälsan efter lektionen.
- Att ingen behöver dela med sig av sexuella erfarenheter för hela klassen. Känner någon att hen behöver stöd eller hjälp kan eleven prata med till exempel läraren eller elevhälsan efter lektionen.
- Att ingen får kränka någon annan.
- Att ni kommer att skapa ett rum där deltagarna tillåts prata om relationer, sex och sexualbrott men att du som pedagog behöver sätta stopp om någon säger saker som kan få negativa konsekvenser för hen eller någon annan.
4. Kom överens om vilka regler som ska gälla och spara reglerna. Placera reglerna ni kommit överens om så att de är synliga under utbildningens gång. Påminn eleverna om reglerna under utbildningen om det behövs.