Frågelådan
Syfte: Att ge eleverna möjlighet att anonymt ställa frågor.
Nivå: Bas, medel och avancerad
Tid 15 minuter
Ämne: Samhällskunskap, naturkunskap, kommunikation
Material och förberedelse: Varje elev behöver en egen dator eller surfplatta för att kunna skicka in sina frågor om den digitala frågelådan används.
Lärarstöd
När du svarar på elevernas frågor kan det vara bra att tänka på följande:
-
Svara även på oseriösa frågor som kommer in via frågelådan. Även bakom de till synes oseriösa eller provocerande frågorna finns ofta allvarliga funderingar som behöver bemötas respektfullt, men frågan kan ibland behöva formuleras om av dig.
-
Om det finns personliga detaljer i en fråga som kan antyda vem som ställt den bör du inte läsa upp frågan som den står utan formulera om den till en mer allmän fråga.
-
Var öppen för flera olika tolkningar av varje fråga. Svara brett och inkluderande så att så många som möjligt får svar, oavsett kön, sexuell orientering, kroppar och erfarenheter.
-
Många frågor kan bollas tillbaka till gruppen och användas som utgångspunkt för diskussion.
-
Du kan läsa i frågelådorna på rfsu.se eller umo.se och se om det finns liknande frågor med tillhörande svar.
-
Du kan diskutera frågor med en kollega, till exempel någon från elevhälsan.
-
Om det inte kommer in några frågor kan frågelådorna på rfsu.se eller umo.se tjäna som inspiration för att till exempel inleda en lektion med frågor och svar.
Registrera din e-postadress
För att kunna använda den digitala frågelådan behöver du registrera din e-postadress. Du kommer att få en kod till din e-postadress. Det är en unik kod för din klass. När dina elever sedan vill ställa en anonym fråga låter du eleverna ange den kod som du fick i ditt mail. Du kommer då att få alla frågor direkt till din e-postadress. Du hittar mer information om det här i övningen Frågelådan.
Genomför övningen
Digital frågelåda
1. För att kunna använda den digitala frågelådan behöver du först registrera din e-postadress. Du kommer att få en kod till din e-postadress. Det är en unik kod för din klass. När dina elever sedan vill ställa en anonym fråga låter du eleverna ange den kod som du fick i ditt mail. Du kommer då att få alla frågor direkt till din e-postadress.
2. Be eleverna skriva anonyma frågor som de vill ha svar på eller vill diskutera i klassen. Det kan handla om vad som helst som har med sexualbrott att göra. För att övningen ska kännas trygg är det viktigt att garantera elevernas anonymitet. Lägg därför gärna till egna frågor och låt gruppen veta det, så undviker du spekulationer om vem som skrivit vad.
3. Ibland kan det vara svårt att ge ett bra svar på vissa frågor direkt. Vänta i sådana fall med att svara på de frågorna och svara enbart på de frågor som du känner dig bekväm med. Berätta för deltagarna att du kommer svara på de andra frågorna vid ett annat lektionstillfälle.
4. Läs igenom frågorna och fundera hur du ska besvara dem. Om du vill ha mer information om vad som kan vara bra att tänka på när du svarar på elevernas frågor kan du läsa under Lärarstöd.
5. Sammanställ frågor och svar och återkoppla till eleverna vid ett passande tillfälle. Alla frågor kanske inte besvaras under samma tillfälle men se till så att de viktigaste frågorna är besvarade innan utbildningen är slut. Påminn också eleverna om frågelådan och berätta att de närsomhelst kan skicka in frågor eller synpunkter där.
6. Visa eleverna de frågor som ska besvaras och inkludera även eleverna i att besvara frågorna – även om du har ett färdigt svar.
Spara gärna alla frågor och kolla så att de viktigaste frågorna är besvarade innan utbildningen är slut. Hänvisa även eleverna vidare till vart de kan vända sig med sina frågor om de inte får svar under utbildningens gång, till exempel umo.se eller rfsu.se.
Kopiera länken till övningen
Klicka på länken för att den ska kopieras till din clipboard. Övningen blir då enkel att skicka vidare i t.ex. mail eller andra kanaler.
Fysisk frågelåda
Om ni inte har möjlighet att använda den digitala frågelådan går det även bra att göra en fysisk frågelåda som står framme i klassrummet. Det kan då vara bra att tänka på följande:
-
Låt frågelådan stå framme i klassrummet så att deltagarna när som helst kan lägga sina frågor där.
-
Ge alla elever likadana papper och pennor.
-
De som inte har några frågor kan skriva ”jag har ingen fråga” på sina lappar och lägga dem i frågelådan
Spara gärna alla frågor och kolla så att de viktigaste frågorna är besvarade innan utbildningen är slut. Hänvisa även eleverna vidare till vart de kan vända sig med sina frågor om de inte får svar under utbildningens gång, till exempel umo.se eller rfsu.se.