Checka in
Syfte: Att hjälpa eleverna att känna sig trygga att prata och komma igång med att diskutera.
Nivå: Bas
Tid 30 minuter
Ämne: Kommunikation
Material och förberedelse: Dator och projektor om du vill visa frågorna på helskärm för klassen.
Lärarstöd
Det kan vara svårt, känsligt och kanske kännas lite pinsamt att prata om kroppslig integritet och sexualbrott. Det kan därför vara bra att värma upp gruppen genom att diskutera frågor som inte är av lika känslig karaktär. Det går även att checka ut ett lektionstillfälle med hjälp av den här övningen. Då är det lämpligt att välja frågor som handlar om hur det känts att genomföra övningarna.
Genomför övningen: bas
Digital övning
1. Hämta övningen till din Mentimeter.
Övning för att checka in
Övning för att checka ut
2. Välj ut vilken eller vilka frågor som du tycker att eleverna ska svara på i Mentimeter. Låt sedan eleverna svara på de frågor du har valt ut genom att gå till www.menti.com och skriva in den kod som du hittar i presentationen. Elevernas svar visas sedan som ordmoln i Mentimeter.
3. Ställ eventuella följdfrågor.
I klassrummet
1. Välj ut vilken eller vilka frågor som du tycker att eleverna ska svara på. Du kan ta hjälp av nedanstående bildspel: