Vad skulle du göra?
Syfte: Att låta eleverna reflektera kring brottsoffers och vittnens benägenhet att polisanmäla brott.
Nivå: Medel och avancerad
Tid 30–60 minuter
Ämne: Kommunikation, samhällskunskap, naturkunskap
Material och förberedelse: Varje elev behöver en egen dator eller surfplatta.
Lärarstöd
I din klass kan det finnas elever som blivit utsatta för brott, utsatt andra för brott eller bevittnat brott. En del som blivit utsatta kanske anmält brottet, andra inte. Det kan göra att vissa frågor är känsligare och svårare för en del elever.
Enligt Brottsförebyggande rådet (Brå) begås dagligen en stor mängd brott som aldrig anmäls. De brotten kommer aldrig till rättsväsendets kännedom. För många brottstyper är den faktiska brottsligheten därför betydligt mer omfattande än vad som framgår av den officiella statistiken. Relationen mellan det faktiska antalet brott och antalet anmälda brott kallas för mörkertal.
Brå gjorde 2017 en skolundersökning om brott. Undersökningen beskriver utsatthet för brott samt delaktighet i brott bland elever i årskurs nio.
Genomför övningen
1.Hämta övningen till din Mentimeter.
2. Låt eleverna svara på påståendena genom att gå till www.menti.com och skriva in den kod som ni hittar i presentationen. Elevernas svar visas sedan anonymt i realtid i din presentation. Efter varje fråga finns det utrymme att diskutera kring resultatet.
3. Diskutera kring brottsoffers anmälningsbenägenhet. Ta hjälp av frågorna nedan.