Statistik om den nya sexualbrottslagstiftningen
Syfte: Att låta eleverna genom aktuell statistik diskutera utsatthet samt vilka förändringar den nya sexualbrottslagstiftningen har bidragit till.
Nivå: Medel och avancerad
Tid 45–60 minuter
Ämne: Historia, samhällskunskap
Material och förberedelse: Varje elev behöver en egen dator eller surfplatta.
Lärarstöd
Genom den nya sexualbrottslagstiftningen ändrades bland annat brottet våldtäkt. Den nya lagstiftningen bygger på frivillighet. Sex är frivilligt, annars är det ett brott. Innan den nya lagstiftningen krävdes det att brottsoffret, genom tvång, hot eller våld, eller att hen befunnit sig i en särskilt utsatt situation, blivit utsatt för en sexuell handling för att det skulle betraktas som våldtäkt.
Brottsförebyggande rådet (Brå) har följt upp 2018 års förändringar av lagreglerna rörande våldtäkt. I den här övningen får eleverna utifrån statistik som Brå har tagit fram i publikationen Den nya samtyckeslagen i praktiken ta ställning till fyra olika frågor för att förstå vilken förändring lagstiftningen har bidragit till.
Genomför övningen: medel
1. Hämta övningen till din Mentimeter.
2. Förklara för eleverna att de, utifrån statistik som Brottsförebyggande rådet har publicerat, ska ta ställning till om fem påståenden är sanna eller falska för att förstå vilken förändring sexualbrottslagstiftningen har bidragit till.
3. Låt sedan eleverna svara på påståendena genom att gå till www.menti.com och skriva in den kod som ni hittar i presentationen. Elevernas svar visas sedan anonymt i realtid i din presentation. Övningen i Mentimeter avslutas med en diskussion i klassrummet.
Du kan använda facit nedan för att utveckla svaren på frågorna.
Om du inte vill använda Mentimeter kan du visa ett bildspel med fem påståenden och låta eleverna avgöra om påståendet är sant eller falskt. Avsluta övningen med att fråga eleverna varför de tror att resultatet ser ut som det gör? Vad tror eleverna att det beror på?
Genomför övningen: avancerad
1. Hämta övningen till din Mentimeter.
2. Förklara för eleverna att de, utifrån statistik som Brottsförebyggande rådet har publicerat, ska ta ställning till om fem påståenden är sanna eller falska för att förstå vilken förändring sexualbrottslagstiftningen har bidragit till.
3. Låt sedan eleverna svara på påståendena genom att gå till www.menti.com och skriva in den kod som ni hittar i presentationen. Elevernas svar visas sedan anonymt i realtid i din presentation. Övningen i Mentimeter avslutas med en diskussion i klassrummet.
Du kan använda facit nedan för att utveckla svaren på frågorna.
Om du inte vill använda Mentimeter kan du visa ett bildspel med fem påståenden och låta eleverna avgöra om påståendet är sant eller falskt. Avsluta övningen med att fråga eleverna varför de tror att resultatet ser ut som det gör? Vad tror eleverna att det beror på?
4. Låt eleverna läsa avsnittet Sexualbrott (s. 60-63) i Brottsförebyggande rådets nationella trygghetsundersökning. Avsnittet visar statistik för hur många som uppger att de utsatts för sexualbrott mellan åren 2006-2019. Statistiken visar inte hur många som polisanmält utan hur många som uppgett i Brottsförebyggande rådets nationella trygghetsundersökning att de utsatts för sexualbrott.
5. Avsluta övningen med en diskussion. Ta hjälp av frågorna nedan.