Rättskedjan – vem är vem?
Syfte: Att ge eleverna kännedom om de mest centrala aktörerna i rättskedjan.
Nivå: Medel
Tid 45–60 minuter
Ämne: Juridik, samhällskunskap
Material och förberedelse: Dator eller surfplatta till varje elev.
Lärarstöd
Det är många aktörer som har en viktigt roll i rättskedjan. Aktörer i rättskedjan är polis, åklagare, målsägandebiträde, särskild företrädare för barn, försvarsadvokat, domare och vittnesstöd. Även Brottsoffermyndigheten är en viktig aktör, framförallt när det gäller ersättning. I den här övningen får eleverna på egen hand ta reda på mer information om aktörerna.
Här finns mer information om varje aktör:
Genomför övningen: medel
1. Dela in eleverna i grupper. Beroende på vad som passar klassen bäst går det att dela in eleverna i grupper på nio personer där varje elev i gruppen enskilt tar fram information om en aktör och sedan redovisar för övriga gruppen. Det går även att göra små grupper där eleverna tillsammans i gruppen tar fram information om en aktör och sedan redovisar det i helklass.
2. Fördela sedan de olika aktörerna mellan eleverna:
- Polis
- Åklagare
- Målsägandebiträde
- Försvarsadvokat
- Domare
- Vittnesstöd och stödperson
- Särskild företrädare för barn
- Kronofogden
- Brottsoffermyndigheten
- Kriminalvården
3. Eleverna får sedan på egen hand söka information om aktörerna. Tipsa eleverna om att utgå från aktörernas egna webbplatser om det finns sådana. Det kan även finnas information på de andra aktörernas webbplatser om den aktuella aktören inte har en egen webbplats. Ett annat förslag är att eleverna går in på www.brottsofferguiden.se, där finns också information om de olika aktörerna.
4. Låt eleverna på lämpligt sätt svara på frågor om aktören. Det kan till exempel vara skriftligt. Nedanför finns även en länk att kopiera om du vill skicka frågorna direkt till eleverna.
Kopiera länken till övningen
Klicka på länken för att den ska kopieras till din clipboard. Övningen blir då enkel att skicka vidare i t.ex. mail eller andra kanaler.
5. Avsluta övningen med att låta eleverna presentera för varandra vad de har kommit fram till, antingen i helklass eller i mindre grupper.