Från anmälan till dom
I det här kapitlet får eleverna veta vad som händer efter en polisanmälan om sexualbrott. Övningarna ger grundläggande kunskap om den svenska rättsprocessen, vilka aktörer som är inblandade och hur en rättegång går till.
I det här kapitlet får eleverna veta vad som händer efter en polisanmälan om sexualbrott. Övningarna ger grundläggande kunskap om den svenska rättsprocessen, vilka aktörer som är inblandade och hur en rättegång går till.
Inled kapitlet med att visa filmen Från anmälan till rättegång för att väcka elevernas intresse kring det ämne som kapitlet behandlar.
Efter att ni har sett filmen kan ni gärna diskutera filmens innehåll. Du kan ta hjälp av de här frågorna.
För att kunna göra vissa digitala övningar behöver du skaffa en användare i Mentimeter. Vissa övningar kommer ha interaktiva inslag för eleverna i form av till exempel ordmoln, quiz och värderingsövningar. Du kommer kunna ladda ner färdiga presentationer till din Mentimeter och låta eleverna från sin dator eller surfplatta svara på övningen från www.menti.com.
För att kunna använda den digitala frågelådan behöver du registrera din e-postadress. Du kommer att få en kod till din e-postadress. Det är en unik kod för din klass. När dina elever sedan vill ställa en anonym fråga låter du eleverna ange den kod som du fick i ditt mail. Du kommer då att få alla frågor direkt till din e-postadress. Du hittar mer information om det här i övningen Frågelådan.
Till utbildningen finns samtalskort. De kan användas för att skapa en större förståelse av innebörden av Sveriges sexualbrottslagstiftning och för att förklara begrepp som förekommer i kapitlet. Det finns 24 olika samtalskort. På varje samtalskort finns ett begrepp som beskrivs med bild och text.
Här finns en beskrivning av hur kapitlet kan kopplas till ämnes- och kursplaner för grundskolan, gymnasieskolan, grundsärskolan och gymnasiesärskolan. Klicka på länkarna nedan för att komma direkt till någon av skolformerna.
Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
Friheter, rättigheter och skyldigheter i demokratiska samhällen. Dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet, till exempel korruption, våldsbrott, sexualbrott och hedersrelaterat våld och förtryck.
Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.
Konstitutionell rätt samt straffrätt och processrätt. En översikt över de svenska grundlagarna och deras förhållande till EU-rätt och internationell rätt. En översikt över regler som rör brott och straff samt det svenska rättegångsväsendet.
Juridiska begrepp och problemlösning i rättsliga sammanhang.
Rättssystemet i Sverige. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet, till exempel våldsbrott, sexualbrott och hedersrelaterat våld och förtryck.
Friheter, rättigheter och skyldigheter i demokratiska samhällen.
Vardagliga moraliska frågor och livsfrågor, till exempel gott och ont, normer, jämställdhet och relationer.
Normer och regler i elevens livsmiljöer, däribland i skolan och i digitala miljöer.
De mänskliga rättigheterna, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.
Människors sexualitet, relationer och sexuella hälsa.
Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.