Vad skulle du göra?

Här finns diskussionsfrågor till övningen. Välj de frågor som passar din elevgrupp bäst.

Låt gärna eleverna först fundera över frågorna på egen hand för att sedan diskutera i par. Avsluta med att diskutera frågan i helklass.

Det går också att ladda ner bildspelet som en pdf-fil och skriva ut.

Brottsoffers benägenhet att polisanmäla

Bildspelet inleds med en bild som från Brå:s rapport om brottsoffers benägenhet att polisanmäla från 2008. Den visar statistik om anmälningsbenägenhet kopplat till olika brottstyper.

  1. Vad skulle du göra?

  2. Varför tror du att det är vanligare att anmäla en bilstöld än ett sexualbrott?

  3. Varför tror du att det är vanligare att anmäla ett bostadsinbrott jämfört med ett hot?

  4. Varför tror du att det är vanligare att anmäla ett rån än ett sexualbrott?

  5. Tror du att att statistiken har förändrats sedan 2008? Vad kan i sådana fall ha påverkat förändringen?

  6. Kan metoo-upproren ha påverkat anmälningsbenägenheten av sexualbrott? Hur då och varför?

  7. Är det någon särskild brottstyp där du tror att anmälningsbenägenheten förändrats?

  8. Avslutande diskussion

  9. Vilka faktorer tror du kan påverka ett brottsoffers benägenhet att anmäla ett brott?

  10. Vilken betydelse tror du att hur vittnen agerar kan ha?

  11. Vad skulle du göra om du såg någon bli utsatt för ett brott? Påverkas det om du känner gärningspersonen eller brottsoffret? Hur då i så fall?

  12. Skulle du vittna om du hade sett någon bli utsatt för ett brott?

  13. Måste en person som sett när ett brott begåtts vittna? Vad kan hända om man inte vittnar?

Vad skulle du göra?
0 av 0
TECKENFÖRKLARING: LADDA NER SKRIV UT REDIGERA HELSKÄRM
Lämna sidan direkt Dölj ditt besök