Vill inte eller vill?
Syfte: Att ge eleverna kunskap om ja- och nej-signaler.
Nivå: Medel och avancerad
Tid 30–45 minuter
Ämne: Kommunikation, naturkunskap, samhällskunskap
Material och förberedelse: Ta med snöre, skriv ut lappar med påståenden och möblera om ifall du genomför övningen i klassrummet. Datorer och projektor behövs om du gör övningen i Mentimeter.
Lärarstöd
Läs gärna resultaten från den attitydundersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Brottsoffermyndigheten. I undersökningen framgår att det finns könsskillnader mellan flera påståenden. Det kan vara bra att känna till och använda som underlag vid den avslutande diskussionen.
Genomför övningen: medel och avancerad
Digital övning
1. Hämta övningen till din Mentimeter.
2. Förtydliga för eleverna att den nya sexualbrottslagstiftningen bygger på frivillighet. Det innebär att den som vill ha sex måste ta reda på om andra vill. Berätta att de bland annat kommer att få ta del av ett antal olika påståenden. Deras uppgift är att fundera över vilka påståenden som kan handla om att en person vill ha sex och inte vill ha sex.
3. Låt sedan eleverna göra övningen genom att gå till www.menti.com och skriva in den kod som ni hittar i presentationen. Elevernas svar visas sedan anonymt i realtid i din presentation.
Fysisk övning
1. Gör en linje på golvet med hjälp av ett snöre. Skriv vill inte i ena änden och vill i andra änden.
2. Förtydliga för eleverna att den nya sexualbrottslagstiftningen bygger på frivillighet. Det innebär att den som vill ha sex måste ta reda på om andra vill. Berätta att de kommer att få ta del av ett antal olika påståenden. Deras uppgift är att fundera över vilka påståenden som kan handla om att en person vill ha sex och inte vill ha sex.
3. Dela in eleverna i grupper om två till fyra personer och skriv ut lappar med påståenden.
4. Be eleverna placera ut påståendena på skalan.
5. Avsluta med att diskutera den rangordning som eleverna gjort av påståendena. Ta hjälp av frågorna nedan.