Var går gränsen?
Syfte: Att ge eleverna möjlighet att reflektera över olika påståenden om brott, sex och relationer.
Nivå: Bas, medel och avancerad
Tid 30–45 minuter
Ämne: Samhällskunskap, religionskunskap, naturkunskap
Material och förberedelse: Möblera om klassrummet, skriv ut frågorna eller använd projektor och gör övningen via Mentimeter.
Lärarstöd
Det är viktigt att ni diskuterar frågorna i övningen tillsammans eftersom flera frågor inte har något enkelt eller rätt svar.
Genomför övningen
Digital övning
1. Hämta övningen till din Mentimeter.
2. Låt sedan eleverna svara om de håller med eller inte håller med de olika påståenden genom att gå till www.menti.com och skriva in den kod som ni hittar i presentationen. Elevernas svar visas sedan anonymt i realtid i din presentation.
3. Ställ följdfrågor under övningens gång för att nyansera påståendena.
Fysisk övning
1. Möblera klassrummet så att stolarna står i en halvcirkel. Be eleverna sätta sig.
2. Läs upp de olika påståendena för övningen och låt eleverna ta ställning för eller emot genom att resa sig upp om de håller med eller sitta kvar om de inte håller inte med. I stället för att resa sig upp kan eleverna till exempel hålla upp handen eller något annat som fungerar för alla.
3. Ställ följdfrågor för att nyansera påståendena. Låt eleverna berätta i mindre grupper och i helgrupp varför de valt som de gjort och ge dem chansen att ändra sig om de vill.