Språkets makt
Syfte: Att synliggöra vilken betydelse språket kan ha för brottsoffer.
Nivå: Avancerad
Tid 60–90 minuter
Ämne: Kommunikation, naturkunskap, juridik
Material och förberedelse: Dator och projektor för visning av bildspel. Om eleverna ska söka artiklar på internet behövs dator eller surfplatta till varje elev.
Lärarstöd
Allan Wade, forskare inom psykologi och familjeterapeut, har forskat om hur språk kan påverkar vår syn på våld. Ta gärna del av hans kunskap innan du gör övningen.
I nedanstående film talat Allan Wade om språkets makt vid 4.50 minuter in i filmen.
Genomför övningen: medel och avancerad
Tänk på hur du själv använder språket, både i själva övningen och i annan undervisning.
1. Ge eleverna en bakgrund om hur språk kan skapa felaktiga bilder om vem som är ansvarig då ett sexualbrott begås. Utgå från underlaget som finns i lärarstödet.
2. Ta hjälp av bildspelet med löpsedlar nedan för att illustrera hur det kan se ut.
3. Låt eleverna leta efter liknande exempel i tidningsartiklar och på internet.
4. Ge eleverna i uppgift att skriva om en artikel så att det blir tydligt vem som är förövare och vem som är brottsoffer samt vad som faktiskt har hänt.
5. Be eleverna presentera sina exempel.
5. Diskutera deras exempel. Ta hjälp av frågorna nedan.