Handslaget
Syfte: Att få eleverna att reflektera kring ickeverbal kommunikation.
Nivå: Medel och avancerad
Tid 30–45 minuter
Ämne: Kommunikation, naturkunskap, religionskunskap
Lärarstöd
Kommunikation mellan personer består av mer än det talade ordet. Det kan till exempel vara tonfall, gester, kroppsspråk, avstånd och situation som tillsammans påverkar det vi kommunicerar. En vanlig synpunkt från personer när det gäller sexuella situationer är att det kan vara svårt verbalisera avsikten eller sina önskemål. I övningen får eleverna öva sig att känna igen och läsa ickeverbal kommunikation samt att kommunicera utan ord.
Genomför övningen: medel och avancerad
1. Låt två elever låtsats att de inte känner varandra och hälsa på varandra genom ett handslag, det vill säga skaka händer.
2. Låt övriga elever försöka hitta så många moment som möjligt. Det kan till exempel vara följande moment.
-
Personerna närmar sig varandra.
-
De tittar varandra i ögonen och försöker lista ut ett lämpligt sätt att hälsa.
-
De ställer sig på lagom avstånd för att nå varandras händer.
-
Den ena eller båda sträcker fram sin hand.
-
Den andra sträcker fram sin hand och tillsammans fattar de tag om varandras händer.
-
Händerna skakas upp och ned samtidigt som de tittar varandra i ögonen.
-
Personerna släpper varandras händer.
-
Personerna ställer sig på ett något längre avstånd än under handskakningen.
-
Finns det fler moment?
3. Låt eleverna fundera på vad man kan göra om man inte vill skaka hand med någon annan. Det kan till exempel vara något av följande
-
Undvika ögonkontakt.
-
Dra tillbaka hakan.
-
Backa något.
-
Signalera med ansiktsuttryck att en inte vill skaka hand.
-
Inte sträcka fram handen.
-
Sträcka fram armbågen eller göra en ”high five”.
-
Säga jag vill inte skaka hand med dig.
-
Gå vidare utan att skaka personens hand.
-
Finns det fler sätt?
4. Låt eleverna diskutera.
5. Hur funkar det när det gäller andra typer av situationer som exempelvis en kram eller en kyss? Vad är likadant och vad skiljer sig åt?