Vem går det att prata med?
Syfte: Att eleverna får reflektera över till vem de kan berätta om sexuella övergrepp och veta vart de kan vända sig de blir utsatta för ett sexualbrott.
Nivå: Bas och medel
Tid 30–60 minuter
Ämne: Kommunikation, naturkunskap
Material och förberedelse: Varje elev behöver en egen dator eller surfplatta.
Lärarstöd
Att berätta om sexuella övergrepp kan vara svårt. Många kan känna sig osäkra på om något de varit med om är ett övergrepp eller inte. De kan också vara oroliga för att de själva gjort något fel. Tonåringar kan också vara rädda för att berätta om de känner att de kan ha gjort något fel i samband med det som hände. De kan därför vara oroliga för hur vuxna ska reagera.
Många unga som varit med om sexuella övergrepp har i efterhand berättat att de försökt signalera eller berätta för en vuxen om vad de varit med om. Men av olika anledningar har den vuxna personen inte sett och uppmärksammat dem. Det är därför viktigt att du som lärare ta signaler på allvar och vågar fråga hur en elev har det om hen inte verkar må bra. Samtidigt är det inte alls säkert att du kommer att märka någonting.
Det finns olika organisationer som du kan kontakta om du behöver stöd för att kunna hjälpa en ung person på bästa sätt.
Genomför övningen: bas
Fysisk övning
1. Låt eleverna fundera över till vem de kan vända sig om de skulle bli utsatta för något som inte känns bra och samla sedan upp eleverna tankar på tavlan. Här finns några exempel:
- Kompis
- Förälder
- Annan släkting
- En vuxen du litar på
- Syskon
- Lärare
- Fritidsledare
- Tränare
- Ungdomsmottagning
- Vårdcentral
- Frivilligorganisation, till exempel Bris, tjejjour, ungdomsjour, kvinnojour eller brottsofferjour
- Polisen 114 14
- SOS 112 (vid akuta ärenden)
- Skolsköterska eller kurator
2. Låt eleverna diskutera. Ta hjälp av frågorna nedan.
3. Avsluta med att låta eleverna fundera ut en person eller organisation som de kan skicka sms till, en person de kan prata med samt ett nummer de kan ringa. Låt sedan eleverna öva på att skriva ett sådant sms, samt iscensätta samtalen i rollspel om två och två. Om du vill kan du skicka länken med instruktioner för den här övningen direkt till dina elever.
Kopiera länken till övningen
Klicka på länken för att den ska kopieras till din clipboard. Övningen blir då enkel att skicka vidare i t.ex. mail eller andra kanaler.
Digital övning
1. Hämta övningen till din Mentimeter.
3. Låt sedan eleverna svara på frågorna genom att gå till www.menti.com och skriva in den kod som ni hittar i presentationen. Elevernas svar visas sedan anonymt i realtid i din presentation.
4. Fånga upp eventuella funderingar som väckts under övningens gång.
Genomför övningen: medel
1. Hämta övningen till din Mentimeter.
3. Låt sedan eleverna svara på frågorna genom att gå till www.menti.com och skriva in den kod som ni hittar i presentationen. Elevernas svar visas sedan anonymt i realtid i din presentation.
4. Fånga upp eventuella funderingar som väckts under övningens gång.