Känslor och hemligheter
Syfte: Syftet med övningen är att träna på att identifiera och sätta ord på olika känslor.
Nivå: Bas
Tid 30–60 minuter
Material och förberedelse: Skriv ut A4-ark med bilder på illustrerade kroppar till varje elev och använd dem i klassrummet.
Lärarstöd
Läs mer om bra och dåliga hemligheter på Brottsoffermyndighetens webbplats Jag vill veta.
Genomför övningen: bas
1. Skriv ut bilder med illustrerade kroppar till varje elev.
2. Låt eleverna markera på de utskrivna kropparna var och hur olika känslor känns i kroppen. Ta hjälp av frågorna nedan.
3. Avsluta övningen med en diskussion. Ta hjälp av frågorna nedan.
Under diskussionen, tänk på att alla elever inte har någon nära person att prata med. När ni diskuterar frågan om vem det går att prata med är det därför bra att lyfta exempel som till exempel en lärare, elevhälsan eller Bris.
4. Berätta för eleverna att om en hemlighet känns bra och rolig kan man behålla den för sig själv, till exempel vad någon ska få i julklapp eller vem någon är kär i.
Men om hemligheten känns tung och svår får man alltid avslöja den, även om någon har sagt att man inte får. Det går till exempel att prata med en förälder eller någon på skolan.