Berättelser
Syfte: Syftet är att eleverna ska få sätta sig in i kunskap om olika reaktioner på att bli utsatt för ett sexualbrott.
Nivå: Medel och avancerad
Tid 45–60 minuter
Ämne: Samhällskunskap, naturkunskap, juridik
Material och förberedelse: Dator med projektor, datorer eller surfplattor till varje elev, eller en skrivare beroende på vilken variant av övningen som passar elevgruppen bäst.
Lärarstöd
Sexuella handlingar ska vara frivilliga och kännas bra för alla inblandade. Är det inte frivilligt så är den sexuella handlingen ett brott. Att utföra sexuella handlingar mot en persons vilja är brottsligt. Vilken typ av sexuell handling det handlar om avgör vilket brott som har begåtts.
Reaktioner på brott
Att bli utsatt för ett brott leder ofta till någon form av reaktion från brottsoffret. Hur någon reagerar på ett sexualbrott varierar och kan bero på flera olika faktorer. Det kan leda till mycket allvarliga reaktioner men de flesta kan må bra igen, särskilt om den som drabbats får stöd och hjälp.
Brottsoffermyndigheten har gjort en intervju med Josefin Grände, legitimerad psykolog, om reaktioner på brott.
Genomför övningen: medel och avancerad
1. Dela in klassen i mindre grupper och ge varje grupp i uppgift att läsa en berättelse. Om eleverna inte har egna datorer går det bra att skriva ut berättelserna till varje elev.
2. Diskutera innehållet i berättelserna. Ta hjälp av frågorna nedan.
Kopiera länken till övningen
Klicka på länken för att den ska kopieras till din clipboard. Övningen blir då enkel att skicka vidare i t.ex. mail eller andra kanaler.