Att polisanmäla
Syfte: Att ge eleverna verktyg för att kunna polisanmäla ett brott.
Nivå: Bas, medel och avancerad
Tid 45–60 minuter
Ämne: Juridik, samhällskunskap
Material och förberedelse: Dator och projektor för filmvisning samt datorer eller surfplatta till varje elev för nivåerna medel och avancerad.
Lärarstöd
Det är viktigt att eleverna får veta att det finns hjälp och stöd att få oavsett om det handlar om ett brott eller inte. För att göra en polisanmälan räcker det att det hänt något som personen tror är brottsligt, inte varit frivilligt eller som inte känns bra. Kom ihåg att sex alltid är frivilligt, annars är det ett brott. Det är polis, åklagare och domstol som utreder händelsen för att avgöra om det som hänt är ett brott eller inte.
Här finns det även mer information om att göra en polisanmälan: https://www.frivilligtsex.se/att-ta-hjalp/att-polisanmala/
Genomför övningen: bas
Gör så här
1. Visa filmen Att polisanmäla sexuella övergrepp
2. Gå igenom steg för steg hur en polisanmälan går till. Du kan ta hjälp av vårt bildspel nedan.
3. Dela in eleverna i grupper om två och två och låt dem iscensätta ett samtal mellan en polis och någon som ringer in för att anmäla ett brott. Låt sedan eleverna byta roller så att alla får prova att vara både den som ställer frågor och den som svarar. Skriv gärna ut bildspelet som eleverna kan ha som stöd under samtalet.
4. Avsluta övningen med att fråga hur det kändes att göra en polisanmälan och följ upp eventuella följdfrågor.
Genomför övningen: medel och avancerad
1. Visa filmen Att polisanmäla sexuella övergrepp
2. Om ni inte har sett filmen Att berätta så visa den för eleverna. Låt sedan eleverna, i små grupper, förslagsvis 2-3 elever i varje grupp, hjälpa Bella och hennes kompis att göra en polisanmälan genom att svara på frågorna i bildspelet nedan.
Kopiera länken till övningen
Klicka på länken för att den ska kopieras till din clipboard. Övningen blir då enkel att skicka vidare i t.ex. mail eller andra kanaler.
3. Avsluta övningen med att i helklass följa upp vad grupperna har svarat. Ställ gärna följdfrågor för att nyansera det eleverna svarar. Ta gärna hjälp av svaren i bildspelet nedan.